helvetet vi blundar för

Vi lever i ett samhälle där att spy upp maten efter att man har ätit är för vanligt, för att ”hålla sig i form” men ändå kunna äta gott. Anledningen till detta är många. Tjejer, framför allt, sitter på internet och kollar runt, jämför sig med modeller som ser ut som pinnar. Det är så en ätstörning kan börja. ”Jag ska börja bli nyttigare”, ”jag ska börja träna mer”. Visst kanske det låter bra, och när man hör det kanske man inte tänker på det som en ätstörning. Dessa modeller går på ett otroligt strängt och ohälsosamt kost- och träningsschema tiden innan de ska göra en plåtning eller gå en catwalk. När de har haft sin photoshoot hetsäter de allt de kan tänka sig, och sedan svullnar magen på dem som det gör på ett svältande barn i Afrika som inte fått mat på hur länge som helst. Är det så vi vill ha det? Det finns så många ungdomar som går och bär på ätstörda tankar varje dag. Ibland syns det inte alltid utåt, men i huvudet snurrar tankar ”Jag behöver bli smalare” och ”det kan jag inte äta, det är för onyttigt”. Så många lever varje dag med dessa tankarna, så många fler än vad du vet i din kompiskrets. 
Jag vet hur det är att välja en sallad, istället för den goda pastarätten eller den goda köttbiten när det är dags att laga lunch eller när man är ute på resturang. Jag vet också hur det känna hetsen att hela tiden göra av med det man har ätit direkt efteråt. För annars blir man tjock, enligt dagens samhälle. Jag vet hur tankarna går. Men så är det inte. Kroppen fungerar inte så. Först och främst tar kroppen den energin du får i dig till dina största organ. Du behöver mat och energi för att ditt hjärta ska slå, för att huvudet, din lever, dina tarmar ska fungera, för att hela du ska fungera. Utan energi och näring fungerar inte kroppen. 
 
Det jag vill komma fram till är att det är alldeles för många som lider av dessa tankarna att de måste bli smalare och mer vältränad. För mig började det att jag ville bli mer ”fit” och vältränad, vilket blev den totala motsatsen. Jag är inte frisk helt och hållet, men jag vill så gärna hjälpa andra. För det här är ett helvete vi alla blundar mer eller mindre för. Så tänk på, att DU är värd allt, DU är värd att äta, att äta det du tycker om och inte tvinga i dig någon oaptitlig, smoothie som sägs vara nyttig fast den egentligen inte innehåller någonting. För det är inte mening att du ska komma hem efter ett två timmars träningspass på gymmet och äta ett kokt ägg eller någon tonfikssallad. DU är värd att må bra, och du behöver inte ändra på dig. För att det är just du som gör dig unik. 
 
 
Kommentarer
Postat av: ISA

största kramen <3

2016-01-17 @ 16:27:18
URL: http://isabyl.devote.se
Postat av: Linn Strömberg

Så himlahimla fint inlägg bästa du! <3 Du är så stark och så jävla grym. Sluta aldrig kämpa och sluta aldrig tro på dig själv <3

2016-01-17 @ 17:41:45
URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Julia

Sååå bra inlägg!
sv: Åh tack finaste du! kram

2016-01-17 @ 21:31:21
URL: http://juliasvenssons.se
Postat av: milina.blogg.se

Jätteviktigt och superbra inlägg!

2016-01-17 @ 23:09:02
URL: http://milina.blogg.se/
Postat av: Alice

Verkligen så bra inlägg! grymt bra skrivet!

2016-01-18 @ 11:09:35
URL: http://alicelindstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar:

Trackback